Πέμπτη 23 Αυγούστου 2007

Οι ελληνόφωνες τουρκικές εφημερίδες και η ανώριμη δημοκρατία

Σκεφτόμουνα να αλλάξω τον τίτλο του μυνήματος αυτού και να έβαζα "σεβασμός, ανοχή και Αρχιεπίσκοπος". Μετά από λίγη σκέψη σκέφτηκα πως είναι συντακτικά λάθος να βάζω τον Αρχιεπίσκοπο Αθυρόστομο Β' στην ίδια πρόταση με τις λέξεις σεβασμός και ανοχή.

Καταρχάς θέλω να ξεκαθαρίσω ένα-δύο πράγματα πριν επεκταθώ. Δεν πρόκειται να πάρω την οποιαδήποτε πολιτική θέση και δεν πρόκειται να κράξω την θρησκεία, σεβόμενος ανθρώπους που είναι πιστοί και θρησκευόμενοι.

Τις προάλλες λοιπόν, ο Πολίτης, η μόνη για μένα εφημερίδα που παρουσιάζει αντικειμενικά και όχι μονόπλευρα τις μαύρες σελίδες της ιστορίας του τόπου μας, δημοσίευσε μεγάλο αφιέρωμα στις σφαγές από Ελληνοκύπριους εθνικιστές ενάντια σε 100 και βάλε Τουρκοκύπριους αμάχους, συγκεκριμένα γυναικόπαιδα, στα χωριά Μάθαρα, Αλόα, Σανταλάρης, στις 14 Αυγούστου 1974, ημέρα της 2ης εισβολής. Επίσης, στο ίδιο φύλλο υπήρχε και μεγάλο αφιέρωμα στις σφαγές σχεδόν 90 ΕΚ στην Άσσια από ΤΚ εθνικιστές.
Την ίδια μέρα, η εφημερίδα έκανε ΚΡΙΤΙΚΉ στον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου πως προσπαθεί να ελέγξει τον τηλεοπτικό σταθμό ΜΕΓΑ για το ποια πολιτική θα ακολουθήσει στις επικείμενες προεδρικές εκλογές και ποιόν υποψήφιο θα υποστηρίξει. (Πρόεδρο Παπαδόπουλο).

Ο Αρχιεπίσκοπος αντέδρασε και αποκάλεσε την εν λόγω εφημερίδα "ελληνόφωνη τουρκική εφημερίδα", ενώ δεν μπήκε στον κόπο να προβάλει επιχειρήματα για να διαψεύσει τις κατηγορίες του "Πολίτη". Αντίθετα, είπε πως μέρος της συμφωνίας που έχει η εκκλησία με το ΜΕΓΑ Ελλάδας είναι πως η εθνική γραμμή που θα ακολουθεί το κανάλι, θα χαράσσεται από την Εκκλησία. Δηλαδή, πλήρης επιβεβαίωση για όσα δημοσίευσε ο Πολίτης. Να πω επίσης πως σύμφωνα με τον Πολίτη, το ΜΕΓΑ Ελλάδας πληρώνει 1,2 εκατομμύρια λίρες ετησίως στην εκκλησία για ενοίκιο του καναλιού.

Οι δηλώσεις του Αθυρόστομου Β', προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων από όλους τους πραγματικούς δημοκράτες του νησιού, καθώς και σχεδόν όλα τα πολιτικά κόμματα. Τα δύο μεγαλύτερα κόμματα ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ μίλησαν για δηλώσεις που πληγώνουν την ελευθερία λόγου, για υπόσκαψη των μέσων ενημέρωσης και για πολιτικές και πράξεις που μας παίρνουν πίσω, σε εποχές μεγάλων εθνικών διχασμών. Η ΕΔΕΚ αναγνώρισε πως ο Αρχιεπίσκοπος ξέφυγε των ορίων, ενώ το Ευρωκό και το προεδρικό δεν έκαναν καμία απολύτως δήλωση. Προφανώς δεν ενοχλήθηκαν. Το ΔΗΚΟ έσπευσε να στηρίξει τον Αρχιεπίσκοπο λέγοντας πως δικαιούται να έχει άποψη η Εκκλησία και πως η αντίδραση του ήταν δικαιολογημένη διότι προκλήθηκε από την εν λόγω εφημερίδα.


Ακούγοντας όλα αυτά, κάποιος δημοκρατικός πολίτης αναρωτιέται αν δικαιούται να έχει το δικαίωμα να έχει αντίθετη άποψη από την μάζα. Δυστυχώς στην μπανανία που ζούμε, η δημοκρατία ποτέ δεν ωρίμασε αρκετά και ούτε πρόκειται να ωριμάσει όσο έχουμε στα πόδια μας ανθρώπους που δεν μπορούν να σεβαστούν και να ανεχθούν την αντίθετη άποψη.
Δηλαδή, επειδή η εφημερίδα αυτή τόλμησε να κάνει κριτική στο Αθυρόστομο Β', είναι τουρκική; Είναι προδότες οι δημοσιογράφοι και οι υπάλληλοι της εφημερίδας; Είναι κι ο κόσμος που την διαβάζει Τούρκοι και προδότες; ΈΛΕΟΣ Πόση έλλειψη δημοκρατίας σε αυτό τον τόπο;

Πρώτα από όλα, από που κι ως που να παίρνει τον τραουλλοπαπά να φέρει πολιτικές θέσεις και έμμεσα να τάσσεται υπέρ ενός υποψηφίου; Αυτά είναι τα καθήκοντα του; Γιατί δεν αρκείται στα θρησκευτικά του καθήκοντα και να δει πως μπορεί να φέρει κοντά στην εκκλησία πάλι τον κόσμο που όλο και περισσότερο απομακρύνεται από κοντά τους; Ποιος νόμισε πως είναι; Νομίζει πως ζει στο 60 και είναι εθνάρχης; Ξεχνά τα ποσοστά του; 10% του κυπριακού λαού τον θεώρησε ικανό για αρχιεπίσκοπο. 9 στους 10 Κύπριους τον απορρίπτουν και δεν τον δέχονται. Δικαιούται να έχει άποψη αλλά δεν δικαιούται να εκφράζει πολιτικές θέσεις, παρουσιάζοντας τις θέσεις του σαν θέσεις της εκκλησίας.

Μετά, μας δημιουργείται το ερώτημα: δικαιούμαστε να κάνουμε κριτική και να διαφωνούμε χωρίς να μας αποκαλέσει Τούρκους και προδότες; 'Έχουμε ή δεν έχουμε δημοκρατία; Ποιος είναι νομίζει για να μπορεί να κρίνει ποιος είναι προδότης και ποιος πατριώτης; Αυτός που φέτος τον Ιούλιο απέδωσε τιμές στους πραξικοπηματίες, βάζοντας στεφάνι στον τάφο τους;
Αυτός που πήγε στο Βατικανό να δει τον Πάπα και του χάρισε αρχαία χριστιανική εικόνα της Κύπρου ανεκτίμητης αξίας; Αυτός που απειλεί τώρα πως θα ανακαλύψει αυτόν που έδωσε αυτή τη πληροφορία στην δημοσιότητα και θα τον απολύσει; Αυτός ο ρατσιστής που θα αυξήσει τους μισθούς των κληρικών για να μην αναγκάζονται να δουλεύουν "στις οικοδομές, σαν πελεκάνοι, χτίστες, καλουψιήδες και εργάτες και να συναναστρέφονται έτσι με κάθε καρυδιάς καρύδι"; Αυτός που πουλούσε τον άμμο στον Ακάμα; Αυτός που χαρακτήρισε τις μανάδες και τους συγγενείς των αντιστασιακών σαν "αναρχικούς" και "ακραίους" επειδή αντέδρασαν που παρέδωσε στεφάνι τιμής στους πραξικοπηματίες; Αυτός που δεν ξέρει τι να πρωτοφάει, τάσσει λεφτά στους πρόσφυγες να πάρουν συγκεκριμένη θέση σε δημοψηφίσματα και μετά το ξεχνά; Αυτός που όπως παραδέχτηκε τον Ιούλιο που πέρασε
πως το 1974 οπλοφορούσε; Αυτός που μόνο το 10% τον ψήφισε για αρχιεπίσκοπο και πήρε το αξίωμα με δόλιο τρόπο και από το παράθυρο;

Τελικά που ζούμε; Στην χώρα των Ταλιμπαν που όποιος διαφωνήσει εκτελείται στο δρόμο για να βλέπουν κι άλλοι και να φοβούνται; Ή μήπως όταν κοροϊδεύουμε την Τουρκία πως σκοτώνει και φυλακίζει δημοσιογράφους και ιστορικούς που προσβάλουν τον Τουρκισμό, στην ουσία βλέπουμε τον εαυτό μας σε ένα καθρέφτη; Αλήθεια, σε τι διαφέρουμε από αυτούς; Και σε τι διαφέρουμε από τον Ντενκτάς που όποιος έγραφε κάτι εναντίων του ήταν αμέσως και προδότης;

Σε ΤΊΠΟΤΕ απολύτως δεν διαφέρουμε. Είμαστε και εμείς ένα καθεστώς φασισμού κι ας λεγόμαστε επίσημα δημοκρατία. Για όσα είπε ο Αθυρόστομος τις τελευταίες ημέρες τον κατάκραξε ολόκληρος ο κόσμος... στις εφημερίδες, στα ραδιόφωνα, στις τηλεοράσεις κι όμως εξακολουθεί απτόητος, ξέροντας πως έχει την υποστήριξη του προεδρικού και του ΔΗΚΟ, να εξηγεί πως η αναφορά του στην εν λόγω εφημερίδα σήμαινε πως "εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Τουρκίας", ενώ ταυτόχρονα δεν απάντησε (δεν μπορούσε άλλωστε να απαντήσει) στην ερώτηση "ποιο άρθρο του Πολίτη είδε και τον έκανε να πει πως είναι τουρκική εφημερίδα και πως εξυπηρετεί την Τουρκία".

Αυτό είναι το προφίλ του Αρχιεπισκόπου Κύπρου και ύστερα απορούμε γιατί οι πιστοί σιγά σιγά αποστρέφονται και απορρίπτουν την εκκλησία. Προχθές μιλούσα με ένα φίλο... μου είπε πως μετά τις δηλώσεις του, έσπευσε να σταματήσει να στέλνει τα παιδιά του στο κατηχητικό. Ένας άλλος είπε πως αν το μωρό του ήταν ακόμη αβάπτιστο, δε θα το βάπτιζε μέχρι να φύγει από εκεί ο Αθυρόστομος. Σήμερα κάποιος επώνυμα σε εφημερίδα είπε πως όταν πεθάνει δεν θέλει να τον θάψουν στην Κύπρο και να του κάνουν μνημόσυνο οι σημερινοί μας παπάδες. Εγώ προσωπικά δεν ξαναπατώ σε εκκλησία, ούτε και δέχομαι να πάρω θεία κοινωνία από αμαρτωλά χέρια. Είναι ι δική μου προσωπική αντίδραση στα όσα γίνονται. Διότι όσο οι υπόλοιποι ιερείς δεν αντιδρούν σε αυτά που γίνονται, είναι συνυπεύθυνοι. Η σιωπή αποτελεί ανάμειξη, έλλειψη άποψης και θάρρους και όχι ουδετερότητα σε τέτοια πρωτοφανή αντιδημοκρατικά ιδεώδη που προάγει ο τραουλλοπαπάς. Ο κάθε ένας που αγαπά την θρησκεία του και είναι χριστιανός μπορεί να εξακολουθήσει να είναι και να την αγαπά και να ζει με τα χριστιανικά ιδεώδη των γραφών, και όχι των παπάδων. Η αποχή από την εκκλησία δεν σημαίνει απόρριψη της θρησκείας. Είναι μόνο απόρριψη των σημερινών εκπροσώπων της. Δεν είναι η εκκλησία μόνο το σπίτι του Θεού. Είναι παντού. Και όπου κι αν βρισκόμαστε, θα κρινόμαστε για τις πράξεις μας. Μπορούμε να αγαπάμε αλλήλους κι όταν δεν πάμε πλέον στα πανάκριβα οικοδομήματα που τα ονομάζουν εκκλησίες. Όσοι είναι πιστοί, μπορούν να έχουν σπίτι τους εικόνες που τους εκφράζουν και να τις προσκυνούν εκεί. Δυστυχώς τα συνταγματικά του δικαιώματα, του επιτρέπουν να δρα και να ενεργεί ανεξέλεγκτος... ο μόνος που μπορεί να τον καταδικάσει είναι ο κόσμος, με την αποστροφή του και την απόρριψη του.

Καιρός ο κόσμος λοιπόν να δώσει μαθήματα δημοκρατίας, ανοχής και σεβασμού στην αντίθετη άποψη στον συγκεκριμένο Αρχιεπίσκοπο αλλά και σε κάποιους πολιτικούς μας που δεν ενοχλούνται με όλα όσα συμβαίνουν, απλά και μόνο επειδή εξυπηρετούνται τα προεκλογικά τους συμφέροντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: