... ή απλά είναι δύσκολο να αρνηθούμε αυτό που είμαστε;
Σήμερα είχα μια ωραία συζήτηση με μια φίλη. Για τις σχέσεις συγκεκριμένα και πόσο δύσκολες είναι. Δύσκολες όχι να δημιουργηθούν αλλά να κρατήσουν, και να παραμείνουν και ποιοτικές. Μέσα στα πολλά πρέπει που είπαμε πως μια σχέση έχει, μιλήσαμε και για το θέμα της διατήρησης της ατομικότητας μας αλλά και της αποδοχής του άλλου όπως είναι. Φαύλος κύκλος αυτό το θέμα. Το ερώτημα όμως είναι, μπορούμε να δεκτούμε πραγματικά τον άλλον όπως είναι;
Προσωπικά θεωρώ πως και ναί και όχι! Και είναι ανθρώπινο, θα πρόσθετα. Και η ερμηνεία μου είναι απλή. Αν δύο άνθρωποι οι οποίοι έχουν την διαφορετικότητα τους και την δική τους ξεχωριστή προσωπικότητα, πως μπορούν αλήθεια να δεκτούν τον άλλον ως είναι, χωρίς να παραβιάζουν και την ίδια τους την προσωπικότητα; Ίσως να μπορούν να το κάνουν αυτό αν οι διαφορές τους είναι λίγες, οπόταν μέσα στα πλαίσια του συμβιβασμού μπορούν να ανεκτούν κάποια πράγματα και μια μικρή απώλεια της προσωπικότητας τους. Τί γίνεται όμως αν οι διαφορές είναι περισσότερες από τα κοινά; Εγώ το βλέπω σαν θαύμα να μπορέσουν να δεκτούν τον άλλον ως είναι σε μια τέτοια περίπτωση, κι ας έχουν όλη τη θέληση του κόσμου να δουλέψουν για να κρατηθεί η σχέση τους.
Σκεφτείτε το... αν αυτός πρέπει να προσαρμόσει τις ανάγκες του και την προσωπικότητα του στα μέτρα αυτής, πάντα μέσα στα πλαίσια του συμβιβασμού, σημαίνει πως ως κάποιο βαθμό χάνει την προσωπικότητα του. Αν αυτή πρέπει να συμβιβαστεί με πράγματα που την ενοχλούν, πάλι στα πλαίσια του συμβιβασμού, κι αυτή τότε χάνει ως ένα βαθμό τον εαυτό της. Άρα έχουν κι οι δύο μια απώλεια της προσωπικότητας τους. Κι αν οι προσαρμογές που πρέπει να γίνουν και από τους δύο είναι πολλές, άρα α πολλοί θα είναι κι οι συμβιβασμοί. Κι αν αυτοί οι συμβιβασμοί είναι συχνοί και επηρεάζουν την καθημερινότητα τους, τότε μήπως δεν καταλήγουν να έχουν μια συμβιβαστική σχέση;
Και η αλυσίδα συνεχίζεται: πως μπορεί μια έντονα συμβιβαστική σχέση να κρατήσει έστω τον έναν από τους δύο ευτυχισμένο, από τη στιγμή που ο συμβιβασμός δεν είναι θετικό συναίσθημα; Και πως μπορεί κάποιος που δεν είναι πραγματικά ευτυχισμένος να δώσει το είναι του σε μια τέτοια σχέση, ειδικά μετά από τον πρώτο καιρό του ενθουσιασμού και της ... εξερεύνησης του άλλου ατόμου; Μήπως μια σχέση πρέπει μεν να χαρακτηρίζεται από διάθεση για συμβιβασμούς αλλά το πρώτο της γνώρισμα να είναι η ταύτιση προσωπικοτήτων και -κατ' επέκταση-, η διατήρηση σε μεγάλο βαθμό της προσωπικότητας και ατομικότητας των δύο; Εγώ λέω ΝΑΙ!
Και λογικό μου ακούγεται. Διότι έχοντας κοινά με τον άλλον, αποφεύγονται οι πολλοί συμβιβασμοί. Και να θέλει κάποιος λίγους συμβιβασμούς δεν είναι ούτε ευθηνοφοβία απέναντι στην σχέση, ούτε έλλειψη ωριμότητας, ούτε αδυναμία χαρακτήρα. Είναι πάρα πολύ ανθρώπινο συναίσθημα να θέλει κάποιος τους λιγότερο δυνατούς συμβιβασμούς. Τι είναι συμβιβασμός άλλωστε; Δεν είναι ένα είδος συναισθήματος στέρησης αυτού που πραγματικά θα θέλαμε να έχουμε/κάνουμε/ήμασταν; Άρα είναι ένα συναίσθημα αρνητικό εκ φύσεως. Και άρα, λιγότεροι συμβιβασμοί ίσον λιγότερη στέρηση, ίσον περισσότερη ελευθερία να είσαι ο εαυτός σου! Και, πραγματικά, υπάρχει πιο σημαντικό πράγμα σε μια σχέση οι δύο να διατηρούν την αυθεντικότητα του χαρακτήρα και της προσωπικότητας τους; Και αν οι δύο αλλάξουν τόσο πολύ για να μπορέσουν να γίνουν ένα, μήπως τότε δεν καταλήγουν να είναι δύο ...μισοί άνθρωποι;
Οπόταν, καταλήγουμε στο αρχικό ερώτημα: Είναι δύσκολο να δεκτούμε τον άλλον όπως είναι ή απλά είναι δύσκολο να αρνηθούμε αυτό που είμαστε;
Προσωπικά θεωρώ πως δύσκολα είναι και τα δύο... αλλά το δεύτερο είναι το δυσκολότερο...
Παρασκευή 25 Απριλίου 2008
Είναι δύσκολο να δεκτούμε τον άλλον όπως είναι...
Κατηγορία: ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
7 σχόλια:
@ Μπανανόφυλλε,
Όχι μόνο για αποκατάσταση της υστεροφημίας μου (που επλήγη αδικαιολόγητα σε προηγούμενο post), αλλά και γιατί τον καλό μας το λόγο (όταν πηγάζει από την καρδιά μας), πρέπει να το λέμε, θα ήθελα να πω ότι το νέο σου κείμενο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον (και το περιεχόμενο του διαχρονικά επίκαιρο).
Ο προβληματισμός σου άπτεται μιας σοβαρής πτυχής των διαπροσωπικών σχέσεων, ιδιαίτερα μέσα στο γάμο (την αποδοχή που άλλου όπως είναι). Όμως πόσο τελικά είναι εφικτό τούτο όταν μετά από 20, 25 ή 30 χρόνια κοινής συμβίωσης οι δυο εταίροι εξακολουθούν ακόμα να ερίζουν για τα ίδια πράματα!
Anef_Oriwn
Παρασκευή 25/4/2006 – 9:51 μ.μ.
Το θέμα δεν είναι αν μπορεί κάποιος να αποδεχτεί τον άλλο..
Αυτό σίγουρα όλοι το μπορέσαν κάποτε..
Το ερώτημα είναι πόσες φορές μπορείς να αποδεχτείς κάποιον άλλο σε τούτη την ριμάδα την ζωή σου Πριν γίνεις σικκιμετζής και να μην σε κόφτει ίντζά που τίποτε άλλο εκτός που να γαμήσεις και να δεις την Μάτσεστερ με μια κάσια μπύρες με τους παρέες σου?
ανευ, να'σαι καλά για τα καλά σου λόγια. Εκείνο που θέλω να περάσω είναι πως η διαδικασία του να δεκτείς τον άλλον ως είναι, είναι ΑΜΕΣΑ συνδεδεμένη με την αλλαγή της δικής μας προσωπικότητας. Και ίσως τελικά το περιβόητο "είναι δύσκολο να δεκτείς τον άλλον ως είναι" είναι ένας μύθος που κτίστηκε διαχρωνικά ενώ το κλειδί της όλης υπόθεσης είναι το αν μπορούμε πραγματικά να αλλάξουμε, με συνέπεια και συνέχεια, την προσωπικότητα μας. Κάτι που το βρίσκω και αφύσικο αλλά και αδύνατον.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
Ωραία δέχεσαι τον άλλον όπως είναι και για να μην αλλάξεις εσύ σημαίνει ότι είσαστε εκριβώς ίδιοι.Ίδιος κανένας δεν είναι με τον άλλον,άρα κάποιος πρέπει να αλλάξει( ποιός?)ποιός πρέπει να χάσει την δική του προσωπικότητα ?έστω και ένα κομματάκι?Δύσκολο, το δεύτερο είναι δύσκολο και πάλι δέχεσαι κάποιον με τα δικά του θέλω και πιστεύω και πρέπει να ταυτιστείς ,πάλι δεν χάνεις κάτι από σένα? ΚΡΥΨΕ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ μήπως?
Φίλε μου, η σχέση του ζευγαριού όπως και όλες οι μορφές σχ'εσεων είναι πάρε δώσε. Τι θα πει συμβιβασμός. Αν το να είμαι με τον άνθρωπο μου δεν με ευχαριστεί και θα πρέπει μια ζωή να νιώθω ότι συμβιβάζομαι και καταπιέζομαι καλύτερα να τη κάνω μια ώρα γρηγορότερα. Αν δεν υπάρχει απόλυτος σεβασμός στις προτεραιότητες του άλλου το παιγνίδι είναι χαμένο εξαρχής.
Όσοι αντικρύζουν τη σχέση σαν παιγνίδι εξουσίας και επιβολής, και την κάθε παραχώρηση "προσωπικής" ευτυχίας για χάρη της ευτυχίας και των δύο σαν συμβιβασμό ας μην μπουν στο κόπο. Αυτό που χρειάζεται είναι να δουν οι δυο πόσο ο συντροφος αγαπά να μοιράζεται μαζί τους και αν αυτό υπερισχύει των στενών προσωπικών αναγκών του. Γι' αυτό χρειάζεται αρκετός χρόνος συμβίωσης.
Αλλά πάλι, τα πάντα ρει! Γι' αυτό μην είσαι ποτέ σίγουρος ότι αυτό που ισχύει σήμερα θα ισχύει και αύριο. Νομίζω το παραφιλοσοφείς. Ο κίνδυνος της ραφοποίησης (για σένα μιλάω) απλά και μόνο λόγω των ερωτημάτων αυτού του τύπου που είναι αδύνατο να απαντηθούν πειστικά, είναι υπαρκτός :)))
Νάσαι καλά και χρονια πολλά!!!
Χριστός Ανέστη σε (για) όλους!
Εγώ απλά να θέσω τα εξής ερωτήματα
α) "γιατί να βαριόμαστε παρέα?"
β) γιατί να πρέπει να έχουμε κάποιον δίπλα μας για να καλύπτουμε την ανασφάλεια μας?
γ) γιατί να ανεχόμαστε κάποιον που δεν αντέχουμε?
δ) γιατί πάντα να δικαιολογούμε τους πάντες?
ε) γιατί τνε και καλά να είμαστε συντροφιασμένοι?
και το κυριότερο
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΟΥ ΤΟ ΔΙΑΒΑΖΩ ΠΟΛΙΤΙΚΑ?
Π.Χ " Τί γίνεται όμως αν οι διαφορές είναι περισσότερες από τα κοινά; Εγώ το βλέπω σαν θαύμα να μπορέσουν να δεκτούν τον άλλον ως είναι σε μια τέτοια περίπτωση, κι ας έχουν όλη τη θέληση του κόσμου να δουλέψουν για να κρατηθεί η σχέση τους." Αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να έχει βγει από άρθρο με θέμα το κυπριακό.
"Μήπως μια σχέση πρέπει μεν να χαρακτηρίζεται από διάθεση για συμβιβασμούς αλλά το πρώτο της γνώρισμα να είναι η ταύτιση προσωπικοτήτων και -κατ' επέκταση-, η διατήρηση σε μεγάλο βαθμό της προσωπικότητας και ατομικότητας των δύο; Εγώ λέω ΝΑΙ!"
και εγώ γι'αυτό είπα΄ΟΧΙ στο σχέδιο Ανάν!
"Και αν οι δύο αλλάξουν τόσο πολύ για να μπορέσουν να γίνουν ένα, μήπως τότε δεν καταλήγουν να είναι δύο ...μισοί άνθρωποι;"
ΑΚΡΙΒΩΣ!!
"Προσωπικά θεωρώ πως δύσκολα είναι και τα δύο... αλλά το δεύτερο είναι το δυσκολότερο..."
και το να μου απαντήσεις το πιο δύσκολο απ'όλα!
Δημοσίευση σχολίου